Az idő közeledtével, egyre nagyobb érdeklődéssel vártam az ExperiDance soron következő produkcióját, Leonardo da Vinci életútjának kevésbé ismert, ellentmondásosan izgalmas epizódjait bemutató, Én, Leonardo - A fény születése címet viselő táncjátékát. Mint azt az ExperiDance Fb-oldalán olvastam, Román Sándor társulata idén ünnepli megalakulásának 15. születésnapját, e produkció pedig, sorban a 15. egész estés táncjáték a csapat műsorpalettáján. :)
Rendben és kényelmesen megérkeztünk az ExperiDance rezidenciájára, a RaM Colosseumba. Korai érkezésünk miatt a ruhatár előterében elhelyezett fotelekben üldögélve várakoztunk a nézőtérre történő beengedésig...
Ezúttal a 6. sor közepe tájékán foglaltunk helyet, amely minden szempontból tökéletesnek bizonyult, ugyanis olyannyira jól láttuk a táncosok arcát, mimikáját külön-külön, amennyire nagyszerűen együtt láttuk az össztáncokat a színpadon. :)
Mielőtt az előadás elkezdődött volna, Román Sándor feljött a színpadra és tájékoztatta a nézőket, hogy Szabó Dániel sérülés miatt nem tud színpadra lépni, ezért a közzétett szereposztástól eltérően Benkő Dávid táncolja a fiatal Leonardo szerepét. (Dánielnek mihamarabbi gyógyulást kívánunk!)
Nem állítom, hogy különösebben tisztában lettem volna Leonardo da Vinci élettörténetével, és az előadást megelőző napokban sem olvastam ennek utána, ezért mindenképpen nagyon ügyes és okos ötletnek tartottam, hogy az Alkotók (előrelátóan) készítettek egy kiadványt, amely "segít(ett) tájékozódni da Vinci életművében" és tartalmazza az "előadás jelenetsorát és a hozzá kapcsolódó történelmi és életrajzi információkat". Úgy gondolom, legtöbbünknek, akik már éltünk jó néhány évet, és iskolában is eltöltöttünk legalább ötöt-nyolcat, nem teljesen ismeretlen a Vitruvius-tanulmány (ha a fogalom az is, a képet látva már biztosan felderül az arcunk), a Mona Lisa, vagy Az utolsó vacsora című festmény, történelmi tanulmányainkból ismerősen csenghet a Mediciek neve, ugyanakkor hiányos lehet a tudásunk és ismeretünk da Vinci Verocchio mester alkotóműhelyében töltött éveiről, Sforza herceg és Cesare Borgia udvarában végzett ténykedéseiről, valamint az általa rajzolt repüléssel kapcsolatos szerkezetekről, vagy az önálló anatómiai tanulmányai céljából végzett boncolásokról...
A darab két főszereplője az idős és a fiatal Leonardo. A fiatal sikerre éhes karrierista, aki gyakran hoz hirtelen, meggondolatlan döntéseket, aminek zsenialitása és művészete látja kárát. Az idős Leonardo ennek az életstílusnak tart tükröt. Ismertetője szerint a darab megrázó fordulattal végződik: Leonardo híres művének, Az utolsó vacsorának a befejezésekor szembesül saját szellemi tékozlásával.
Az előadást követően (újra) elolvasva e kiadványt, az esetlegesen kérdéses jelenetek értelmet nyertek, és magyarázatot kaptunk a művész élettörténetének egyes fejezeteire. :)
Rendben és kényelmesen megérkeztünk az ExperiDance rezidenciájára, a RaM Colosseumba. Korai érkezésünk miatt a ruhatár előterében elhelyezett fotelekben üldögélve várakoztunk a nézőtérre történő beengedésig...
Ezúttal a 6. sor közepe tájékán foglaltunk helyet, amely minden szempontból tökéletesnek bizonyult, ugyanis olyannyira jól láttuk a táncosok arcát, mimikáját külön-külön, amennyire nagyszerűen együtt láttuk az össztáncokat a színpadon. :)
Mielőtt az előadás elkezdődött volna, Román Sándor feljött a színpadra és tájékoztatta a nézőket, hogy Szabó Dániel sérülés miatt nem tud színpadra lépni, ezért a közzétett szereposztástól eltérően Benkő Dávid táncolja a fiatal Leonardo szerepét. (Dánielnek mihamarabbi gyógyulást kívánunk!)
Nem állítom, hogy különösebben tisztában lettem volna Leonardo da Vinci élettörténetével, és az előadást megelőző napokban sem olvastam ennek utána, ezért mindenképpen nagyon ügyes és okos ötletnek tartottam, hogy az Alkotók (előrelátóan) készítettek egy kiadványt, amely "segít(ett) tájékozódni da Vinci életművében" és tartalmazza az "előadás jelenetsorát és a hozzá kapcsolódó történelmi és életrajzi információkat". Úgy gondolom, legtöbbünknek, akik már éltünk jó néhány évet, és iskolában is eltöltöttünk legalább ötöt-nyolcat, nem teljesen ismeretlen a Vitruvius-tanulmány (ha a fogalom az is, a képet látva már biztosan felderül az arcunk), a Mona Lisa, vagy Az utolsó vacsora című festmény, történelmi tanulmányainkból ismerősen csenghet a Mediciek neve, ugyanakkor hiányos lehet a tudásunk és ismeretünk da Vinci Verocchio mester alkotóműhelyében töltött éveiről, Sforza herceg és Cesare Borgia udvarában végzett ténykedéseiről, valamint az általa rajzolt repüléssel kapcsolatos szerkezetekről, vagy az önálló anatómiai tanulmányai céljából végzett boncolásokról...
A darab két főszereplője az idős és a fiatal Leonardo. A fiatal sikerre éhes karrierista, aki gyakran hoz hirtelen, meggondolatlan döntéseket, aminek zsenialitása és művészete látja kárát. Az idős Leonardo ennek az életstílusnak tart tükröt. Ismertetője szerint a darab megrázó fordulattal végződik: Leonardo híres művének, Az utolsó vacsorának a befejezésekor szembesül saját szellemi tékozlásával.
Az előadást követően (újra) elolvasva e kiadványt, az esetlegesen kérdéses jelenetek értelmet nyertek, és magyarázatot kaptunk a művész élettörténetének egyes fejezeteire. :)
A táncosok közül felfedeztünk ismerős arcokat, ahogyan kedvenceinket is - Patonai Norbert, Újszászi András - örömmel láttuk viszont. Tudom, hogy András rövidre vágott hajáról az idei januári Szenvedélyem, Velence előadás alkalmával már írtam, de annyira jól áll neki, hogy ezt most is meg kell említenem! ;) Norberttel kapcsolatban pedig (kitérőként) csak annyit... most, hogy vasárnaponként leadták A Karib-tenger kalózait a tévében, meglátva Johnny Depp fizimiskáját, eszembe juttatta a Norbert által szenzációsan alakított vajdát a Nagyidai cigányokból. :)
No, de visszatérve a ma délutáni előadásra... Természetesen, ezúttal is csodálatos produkcióban volt részünk! A táncosok - Czomba Imre szenzációs zenéjére - lenyűgöző műsort varázsoltak a színpadra! Azt persze, most sem tudom szó nélkül hagyni, mennyire sokat ad a műsor élvezetéhez, hogy a (mára már elmaradhatatlan) mosoly rendszerint ott van az arcukon. Történjék velük bármi, legyen netán, rossz napjuk, nézőként csak azt látom, hogy amint színpadra lépnek, a függöny felgördülésétől az előadás végéig, kizárólag a tánc és a szórakoztatás a cél. :)
Merész volt, ugyanakkor nagyon tetszett, ahogyan az Alkotók - Román Sándor koreográfiája, Meskó Zsolt díszlete, Czomba Imre zenéje és Debreczeni Ildikó jelmezei - (némi képzavarral élve) észrevétlenül, mégis látványosan jelenítették meg előttünk egy reneszánsz korban élt ember élettörténetét a 21. század modernségével és eszközeivel (pl. drónok működtetése a repülésről szóló fejezetben). Azt pedig, különösen nagy örömmel vettem, hogy a kb. négy évvel ezelőtti észrevételem, miszerint az előadás végi tapsrend színesebb és érdekesebb lenne, ha a táncosok zenére, egy-két lépésből álló koreográfiával jönnének be meghajolni, más(ok)nak is eszébe jutott, merthogy az előadás végén most ez történt. :) Amíg a táncosok szépen összerendeződtek a függöny mögött, addig Benkő Dávid szórakoztatott bennünket egy-két mozdulatból álló koreográfiával, majd a függöny ismét felgördült, s még néhány tánclépés erejéig élvezhettük a produkciót, és kifejezve tetszésünket tapsolhattunk e nagyszerű Társulatnak! Ezúton is köszönet az élményért! :)
Az ifjú Leonardo: Benkő Dávid
Az idős Leonardo: Boda János
Jézus; Lorenzo de’ Medici: Patonai Norbert
Leonardo segédei: Dénes Nándor, Patonai Zsolt
Verrocchio: Reszneki Domán
Lodovico Sforza: Péli Róbert
Sforza szeretői: Joó Viktória, Lázár Anna Dóra
Giuliano de’ Medici: Szerencse Károly
Lorenzo de’Medici felesége: Rimár Izabella
Cesare Borgia: Újszászi András
I. Ferenc francia király: Kökény Róbert
Francia királyné: Bistei Judit
Leonardo édesanyja; Angyal: Stana Alexandra
Angyal: Morvai Veronika
Vitruvius alakok: Kovács Richárd, Szűcs Dániel
Feljelentő, merénylő: Benkő Dávid
Mona Lisa: Bánházy Eszter
Leonardo modelljei: Boros Bettina, Holman Enikő, Molnár Edina, Pálinkó Johanna
Szcenika: Fülöp Zoltán
Fodrász-smink: Petrik Gitta Lili
Hang: Kupcsik Bertalan
Fény: Szimeiszter Balázs
Jelmez: Debreczeni Ildikó
Producer: Vona Tibor
Zeneszerző: Czomba Imre
Író, díszlettervező, rendező: Meskó Zsolt
Koreográfus: Román Sándor
Az idős Leonardo: Boda János
Jézus; Lorenzo de’ Medici: Patonai Norbert
Leonardo segédei: Dénes Nándor, Patonai Zsolt
Verrocchio: Reszneki Domán
Lodovico Sforza: Péli Róbert
Sforza szeretői: Joó Viktória, Lázár Anna Dóra
Giuliano de’ Medici: Szerencse Károly
Lorenzo de’Medici felesége: Rimár Izabella
Cesare Borgia: Újszászi András
I. Ferenc francia király: Kökény Róbert
Francia királyné: Bistei Judit
Leonardo édesanyja; Angyal: Stana Alexandra
Angyal: Morvai Veronika
Vitruvius alakok: Kovács Richárd, Szűcs Dániel
Feljelentő, merénylő: Benkő Dávid
Mona Lisa: Bánházy Eszter
Leonardo modelljei: Boros Bettina, Holman Enikő, Molnár Edina, Pálinkó Johanna
Szcenika: Fülöp Zoltán
Fodrász-smink: Petrik Gitta Lili
Hang: Kupcsik Bertalan
Fény: Szimeiszter Balázs
Jelmez: Debreczeni Ildikó
Producer: Vona Tibor
Zeneszerző: Czomba Imre
Író, díszlettervező, rendező: Meskó Zsolt
Koreográfus: Román Sándor
S végül, e kis szösszenet végére következzék egy kis videó erről a fantasztikus Csapatról, akik ugyan, már 15 éve léteznek, de mi csak 5 éve ragadtatjuk el magunkat az előadásaikkal! Kívánom, hogy még sokszor tizenöt évet érjen/éljen meg a Produkció, s az ExperiDance-életérzést minél többen megtapasztalhassák! Boldog szülinapot ExperiDance! :)